[ Generál LeTenky]

Svoju kariéru som začal vo francúzskej armáde ako letec, kde som sa vďaka svojej usilovnosti a vynaliezavosti vypracoval až na hodnosť generála. Vtedy som sa rozhodol, že opustím vojenskú službu a svoje najlepšie roky venujem ľuďom. V súčasnosti spravujem portál, kde ľuďom pomáham s kúpou leteniek za čo najlepšie ceny. Precestoval som veľkú časť sveta, avšak väčšinou pracovne. Teraz som sa rozhodol, že sa naň chcem pozrieť ako dobrodruh.

ŠPANIELSKO, PORTUGALSKO 2. časť - Costa del Sol, Gibraltár, El Rocio, N.P. Coto Doňana

Pridané: 15.07.2013 | Prečítané 3418 x

Zdravím všetkých cestovateľov, opäť sa hlásim z mojich ciest po juhu Európy. V tejto časti mojich zápiskov vám prezradím, čím všetkým je jedinečný Gibraltár, pozrieme sa spolu do krásneho národného parku Coto Doňana a prezradím vám, prečo patrí Marbella k najprominentnejším strediskám.

Postupne som sa presunul na juh - smer Malaga. Pobrežie je tu miestami naozaj krásne. Úžasná voda, široké pláže schované pod skalnatými zátokami. Horšie je, ak na takéto pláže vystavajú 12-poschodové hotelové komplexy, ako v oblasti najznámejšieho turistického strediska Torremolinos.

Išiel som okolo najprominentnejšieho prímorského strediska Marbelly. Od 60. rokov 20. storočia láka toto miesto horných 10-tisíc a stalo sa najhonosnejším mestom na Costa del Sol. Marbella sa môže pochváliť najvyšším európskym príjmom na jedného obyvateľa a keby sme spočítali všetky Rolls Royce-i, zistíme, že v Európe ich viac jazdí už len v Londýne (bez ohľadu na to, že mnohé autá sú vraj kradnuté a iba preregistrované v Španielsku). O túto oblasť sa začala zaujímať aj polícia. Ruská a talianska mafia odtiaľto riadi svoje impéria a skupuje tu pozemky. Hrnú sa tu aj bohatí Arabi. Napr. saudskoarabský kráľ Fahd si tu kúpil v predmestí pozemok a postavil tam repliku Bieleho domu vkusne doplnenú mešitou. Letné mesiace tu s ním trávy celá armáda služobnícta.

V pláne som mal aj prehliadku jednej z posledných britských kolónií na svete – Gibraltáru, ktorá sa nachádza pod známou Gibraltárskou skalou. Dostávam sa autom čo najbližšie do susedného španielskeho mesta La Linea, kde sa dá ešte bezproblémovo parkovať. Odtiaľ už idem pešo do Gibraltáru. Je to „miništátik“, ktorý má vlastné letisko, vlastný prístav, vlastnú menu (!) – gibraltársku libru, vlastné telekomunikácie atď. Proste je to jedno mesto plniace asi takmer všetky úlohy, ktoré plnieva štát.

Do Gibraltáru sa vchádza cez klasickú colnicu, kde sa preukazujeme pasmi. Ide iba o akýsi polostrov, ktorý je takmer celý skalou, len smerom k Španielsku je úžina s rovinou, na ktorej vybudovali letisko. Keďže územie je tu malé, tak jediná prístupová cesta do mesta vedie krížom cez letisko. Práve malo štartovať lietadlo, tak spustili závory, cez cestu naťahali reťaze s klincami (aby si nejaký maniak nezmyslel dupnúť na plyn a vbehnúť pod štartujúce lietadlo) a o chvíľu už lietadlo spoločnosti Easy Jet vzlietalo k nebu, a to asi 100 metrov pred mojimi očami.

V Gibraltáre majú aj vlastné označenie ŠPZtiek – GBZ. Na západnej strane sa nachádza mesto s hlavnou ulicou Main Street. Je to pešia zóna s početnými obchodíkmi s predajom lacného alkoholu a cigariet, ale aj elektroniky (tieto obchody vlastnia a predávajú  v nich  najmä Indovia). Na konci ulice je stanica lanovky, ktorá ma vyviezla až na vrchol gibraltárskej skaly. Odtiaľ je nádherný výhľad na celé mesto, na prístav oproti – Algeciras, ale v diaľke vidím aj vytŕčajúce vrcholky hôr v Afrike. Cez Gibraltársky prieliv vidno prechádzať veľké množstvo veľkých nákladných lodí.

Vrchol The Top of the Rock bol pre mňa zaujímavý tým, že tu žije jediná európska „komunita“ opíc vo voľnej prírode – bezchvostové opice makak magot. Ihneď pri výstupe z lanovky ma zastavuje miestny pracovník a veľmi dôrazne ma upozorňuje, aby som si schoval všetky tašky a veci do ruksaku (opice sú veľké zlodejky a chvíľka nepozornosti a máte po taške), pri opiciach sa nesmie ani jesť, dotýkať sa ich a kŕmiť ich. Niektorí turisti, ktorí mali na chrbte menšie ruksaky, sa museli brániť pred útokmi opíc, ktoré sa im ich snažili z chrbta strhnúť a utiecť. Páry opíc si navzájom vyťahovali blšky a po úspešnom zákroku blšku rýchle zhltli. Oh la la, tomu sa vraví spoluprácasmiley.

Takmer celá gibraltárska skala je zároveň aj prírodnou rezerváciou so 600 rastlinnými druhmi. Vedie po nej cestička, po ktorej som prišiel k stredu lanovky. Po ceste som stretol niekoľko veľkých skupín opíc. Pri prechádzaní áut okolo skákali na autá, či na spätné zrkadlá a snažili sa cez pootvorené okienka niečo ukradnúť.

Zastavil som sa aj pri jaskyni Saint Michaels Cave, ktorá slúžila počas vojny ako nemocnica, dnes sa tam občas konajú koncerty. Vlastne celá gibraltárska skala je  prevŕtaná sieťou tunelov pre vojenské účely v dĺžke 48 km (!) – celý Gibraltár má na dĺžku možno 2,5 km. V Gibraltárskej skale už pracuje len cca 100 vojakoch v supertajných vojenských zariadeniach. Okrem iného monitorujú premávku lodí v Gibraltárskom prielive, kadiaľ prechádza až 1/3 celého svetového lodného obchodu.

V prístave pomerne často kotvia britské jadrové ponorky s jadrovými, či chemickými zabraňami. Predpokladá sa, že aj na pevnine v gibraltárskej skale sa nachádzajú jadrové hlavice. V roku 2000 tu do prístavu priplávala jadrová ponorka s poškodeným jadrovým reaktorom. Vznikla z toho diplomatická roztržka medzi Anglickom a Španielskom. Vyvolalo to obrovské protesty v pobrežných španielskych mestách, pretože britská strana uvalila na uvedenú záležitosť informačné embargo. V až v máji 2001 ponorka opäť odplávala.

Presúvam sa smerom na Cádizu, teda severne. Najjužnejší cíp mojej cesty som už dosiahol. Cestou na sever sa charakter krajiny veľmi zmenil. K lepšiemu. Zo suchých (takmer polopúštnych oblastí) som sa ocitol v zelenej krajine s kopčekami, jazerami, riekami. Na pastvinách sa tu pásli stovky a stovky dobytka a koní.

Ubytoval som sa kúsok za Sevillou, neďaleko dedinky El Rocio.

El Rocio je naozaj veľmi zvláštne miesto. Široké pieskové ulice (v celom meste nie je nikde asfaltová či kamenná cesta), chlapi nosia kovbojské klobúky, po uliciach sa preháňali jazdci na koňoch, či koňské záprahy ťahajúce vozy. Domy akoby boli kulisami dajakého westernu. Miestami som si pripadal ako v „spaghetti westerne“.

Táto dedinka s nabielenými domami a pekným kostolíkom, v ktorom sa nachádza nádherný oltár, je centrom najslávnejších procesií na celom juhu. Počas letného slnovratu sa tu schádzajú vyzdobené koňské a volské poťahy sprevádzané tancom a spevom. Celá slávnosť je na počesť sošky, obdarenej celou kopou zázračných vlastností (a ktorá sa inak ukazuje veriacim vždy v nedeľu ráno). Podobizeň tejto sošky majú takmer všetky domy na svojej streche.

V meste bolo veľmi veľa obchodov s potrebami pre kone a ich jazdcov. Od krásnych kožených čižiem, cez uzdy, klobúky až po parádne vozy.

Nasledujúce dni boli pre mňa zatiaľ tie najkrajšie z celého výletu. Do tejto oblasti som prišiel preto, lebo sa tu nachádza unikátny národný park Coto Doňana. Tvorí ho zhruba 24000 hektárov delty rieky Río Guadalquivír (najväčšia oblasť západnej Európy bez spevnenej cesty). Medzi pieskovými dunami, borovicovými hájmi, mokraďmi a sladkovodnými lagúnami žijú plameniaci, ohrozený dravci, 30 párov takmer vyhubeného rysa, volavky biele, supy, volavky vlasaté, ibisy, bociany a stovky ďalších ornitologických skvostov.

Ráno, kým ešte nebolo také teplo som zašiel do niektorého z okolitých návštevníckych centier, odkiaľ som si urobil peší výlet po chodníkoch. Tie boli veľmi dobre urobené, boli na nich kryté ornitologické výhliadky nad riekou či močiarmi, v ktorých som videl desiatky rôznych druhov vodného vtáctva. Bola to fascinujúce - najviac sa mi však páčili obrovské kŕdle plachých ružových plameniakov. Chodník viedol väčšinou pomedzi borovicové lesy, ktoré sa pri vodných plochách menili na  porasty z korkového duba či divých olív. Pri vode to už boli len rôzne kríky prerastené trstinou či inou vodnou trávou.

Večer som si vyšiel na dobrú večer, vínko, proste paráda, pohoda.

           

 

© 1998-2014. Všetky práva vyhradené.