Svoju kariéru som začal vo francúzskej armáde ako letec, kde som sa vďaka svojej usilovnosti a vynaliezavosti vypracoval až na hodnosť generála. Vtedy som sa rozhodol, že opustím vojenskú službu a svoje najlepšie roky venujem ľuďom. V súčasnosti spravujem portál, kde ľuďom pomáham s kúpou leteniek za čo najlepšie ceny. Precestoval som veľkú časť sveta, avšak väčšinou pracovne. Teraz som sa rozhodol, že sa naň chcem pozrieť ako dobrodruh.
Témy
Najčítanejšie
- 11.03.2013
- Írsko, Škótsko - Dublin, Írske národné stajne, Kilkenny
- 7608 prečítaní
- 13.05.2013
- LITVA, LOTYŠSKO, ESTÓNSKO 2. časť - Hora krížov (Litva), Riga, Césis (Lotyšsko)
- 6976 prečítaní
- 25.03.2013
- Írsko, Škótsko - Glasgow, Cairngorn Mountain, ostrov Skye, Edinburgh
- 6425 prečítaní
- 28.10.2013
- Holandsko 4. časť - Den Haag, Zeeland – Middelburg, NP Biesbosch, Wageningen, NP Hoge Veluwe, Efteling
- 6341 prečítaní
- 06.05.2013
- LITVA, LOTYŠSKO, ESTÓNSKO 1. časť - Klaipéda, Kuršská Kosa – Nida, Juodkranté
- 6222 prečítaní
Holandsko 3. časť - Amsterdam, Delft, Aalsmeer, Kinderdijk, Rotterdam
Bonžúúúr, milí priateľa, začiatok tohto blogu bude niečo pre zlatokopov/ky :), informácie o delftskej majolinky som šiel pre vás získať priamo do Delftu a dozviete sa, čím iným ma ešte toto mesto zaujalo. Zaobchodujeme si aj s kvetmi a túto časť zakončím v Rotterdame, ktorý je rajom pre cyklistov.
Počas svojich ciest som navštívil som aj výrobňu diamantov Gassan Diamonds v Amsterdame. Nevyznám sa v diamantoch, ale je to popredná firma, ktorá brúsi diamanty a osádza nimi šperky. Bol som sa pozrieť, ako precízne sa brúsia diamanty, kde sa na svete ťažia atď. Boli tu vystavené rôzne výrobky - prstene, náramky, retiazky, náušnice atď. Najdrahšiu vec, akú som našiel boli náušnice za 104 000 EUR. Oh la la, to už je iná cifra!
Potom si nás zamkli do kamerou sledovanej miestnosti a urobili nám výklad o tom, ako sa určuje kvalita diamantov a následne podľa nich aj cena. Potrubnou poštou (taká v tejto fabrike funguje doteraz, aby nemuseli prenášať drahé diamanty so sebou po chodbách) tam poslali kapsule s diamantmi. Najskôr to boli „diamantíky“ za 1300 EUR, potom väčšie s viac karátmi za 15 000 EUR. Všetko to boli biele diamanty „Krystal“ – čiže s modrým odleskom (modrý je čistý odlesk, čím je odlesk žltší, tým je cena nižšia). Nakoniec nám ukázali vzácny žltý diamant za 130 000 EUR... Tak to už bola sila taká cena. Drahý bol preto tak, lebo bol žltý, t.j. veľmi vzácny. Majú vraj vo firme ešte aj vzácnejšie diamanty – červené, ktoré stoja aj 3 000 000 EUR. Nie sú krajšie, ani veľké, ale červené sú proste najvzácnejšie.
Amsterdam ako mesto ma až tak veľmi nezaujalo. Architektúra nie veľmi zaujímavá, domy staré a ošumelé, bez výrazných architektonických skvostov. Sú tu však svetové múzeá van Gogha, či Rembranta. Príjemné bolo na tomto meste i to, že v ňom je veľmi veľa kaviarní, barov a krčmičiek. Úplne na každom rohu. Mladí Briti sem vo veľkom chodia na víkendové výlety plné opojenia alkoholom, marihuanou a sexuálnych radovánok. Kto vyhľadáva takýto druh zábavy, pre toho je Amsterdam ideálne miesto. Pokiaľ nie, tak za deň sa tu dá všetko podstatné pochodiť.
Presúval som sa smerom k Rotterdamu, ktorý je asi 80 km južne od Amsterdamu.
Zašiel som sa pozrieť k známemu mestu Delft. Mesto sa nachádza niekde v strede medzi Rotterdamom a den Haagom. Už pri príchode som zistili, že je to asi najkrajšie mesto, ktoré som v Holandsku navštívil. Je to veľmi okúzľujúce kompaktné pohodové mestečko. V meste žil maliar Jan Vermeer, ktorý namaľoval tajomnú idealizovanú krajinku nazvanú Pohľad na Delft.
Mesto je známe svojou „delftskou majolikou“ alebo inak povedané modrobielym porcelánom prevzatým v 17. storočí od Číňanov. Úzke krásne uličky, pešie zóny, vodné kanály a námestie Markt. To si nás celkom podmanilo. Na námestí nás zaujala mestská radnica z 13.storočia, ako aj kostol s vyhliadkou na druhej strane námestia. Bolo tu na uliciach kopec mladých ľudí, ktorí posedávali, rozprávali sa a zabávali sa. Pochodil som ešte zopár obchodov a opustil toto mesto. Napriek tomu, že do Delftu som veľmi ani neplánoval ísť, no nakoniec som uznal, že to je asi najkrajšie mesto, aké som doteraz v Holandsku videl.
Mojím ďalším cieľom bola ranná burza kvetov v Aalsmeere. Spoločnosť Bloemenveiling Aalsmeer sa stala 1.1.2008 súčasťou spoločnosti Flora Holland a zo šiestich jej pobočiek práve v Aaslmeere sa zobchoduje každý deň najviac kvetín na svete. A to som si predsa nemohol nechať ujsť! Keďže burza začína ráno o 7.00. hod. a bolo to 85 km od miesta môjho ubytovania, musel som si privstať.
Návšteva najväčšej burzy kvetov na svete urobila na mňa veľký dojem. Návštevníci môžu chodiť po vysunutých mostíkoch ponad obrovské skladisko kvetov, takže som si mohol všetko dokonale prezrieť. V obrovskej hale dlhej možno 1 km sa na vozíkoch vozili kvantá kvetov, pekne naukladaných, podľa druhov. Možno všetky kvety, na aké sa dá spomenúť. Vlastne fungovalo to tak, že z bočných skladísk privážali vozíky plné kvetov a tie potom zapojili na akési koľajnice a tie sa potom postupne posúvali do aukčnej sály. V aukčnej sále sedelo cca 200 nákupcov (a ďalšie množstvo nakupovalo cez internet). Dolu pod nimi vchádzali do sály pozapájané vozíky s kvetmi. V dvoch radách. Každú radu obsluhovala jedna pracovníčka, ktorá vždy držala vozík + ukazovala kvet, ktorý sa práve draží. Nad nimi bola veľká tabuľa, kde sa holandskou dražbou dražili ceny kvetov. Cena za kus sa začala odrátavať asi od 1 EUR po centoch nadol. Odrátavalo sa to ale veľmi rýchlo, pri nule to bolo možno za 5 sekúnd. V strede tabule bolo napísané, aký kvet sa draží, koľko je ho vozíkov, koľko je zväzkov (krabíc) kvetov na vozíku a koľko je tam kvetov v jednom zväzku. Tak, ako cena klesala, tak niektorý z kupujúcich stlačil tlačidlo na svojom stole a cena sa zastavila a bola pre kupujúceho záväzná. Niekedy ešte niekto prihodil, ale to bolo málokedy. A už sa vozík s cca 100 - 200 kvetmi posúval po koľajničke ďalej a už sa dražil ďalší vozík. A ďalší a ďalší. Celá aukcia jedného vozíka trvala možno priemerne 10 – 15 sekúnd. Bola to rýchlovka.
Potom, ako boli kvety predané, tak už ich ihneď vonku rozdeľovali pre príslušného kupujúceho a pripravovali na rozvoz. V hale vládol poriadny pracovný ruch. Čo ma prekvapilo, tak to bola nízka cena kvetov, za aké sa obchodovalo. Nejaké obyčajné kvety sa predávali s cenou už okolo 0,06 EUR za kus. Najdrahšie vysoké ľalie, orchidey apod. sa predávali asi za 0,80 EUR. To je teda obrovský rozdiel oproti tomu, za čo sa to predáva v kvetinárstvach. Tam je to niekedy aj 100-násobne drahšie. Ale zasa chodiť kupovať fiancé kvety do Rotterdamu, to by bol asi veľký luxus... Videl som tu, že odtiaľto nakupovali kvety priamo na kráľovské svadby, či rôzne štátne výročia. Veď kde inde by sa dalo zohnať také množstvo kvetov.
Celý kolobeh aukcie prebieha asi takto:
17. hod. – zber kvetov od miestnych pestovateľov (v Holandsku je takmer 10000 dodávateľov kvetov) 20. hod. – transport kvetov do aukčných budov 22. hod. – príchod kamiónov s kvetmi, uloženie kvetov do chladiacich zariadení (teplota je presne podľa daného druhu kvetov) 04. hod – kontrola kvality – dodávateľ kvetov v elektronickom formulári zadal kvalitu kvetov, tu to kontrolujú, či to tak naozaj je 06. hod – začína aukcia kvetov. V priebehu niekoľkých hodín sa predajú milióny kvetov v desiatkach tisícoch transakcií 07. hod – triedenie kvetov podľa odberateľov (to som vlastne videl vo veľkej hale) 11. hod. – začína rozvoz kvetov do celého sveta. Zákazníci sú v Prahe, Berlíne, či Moskve... (väčšinou kamiónmi, ale aj letecky) 16. hod. – väčšina kvetov je už v obchodoch, alebo v nich bude v nasledujúci deň
Je to celkom sila, keď si človek uvedomí, že za 24 hodín od odtrhnutia kvetov sa kvety predávajú pár tisíc km ďalej.
Keďže som bol veľmi blízko jedného z najdôležitejších leteckých dopravných uzlov v Európe – pri letisku Schiphol, tak som si nenechal ujsť nepofotiť si zopár odlietajúcich lietadiel a potom som na chvíľu nakukol aj do odletových terminálov.
Neskôr som vyrazil do Kinderdijku. Je to oblasť s kanálmi JV od Rotterdamu, kde zostalo 19 pôvodných mlynov z roku 1740. Pôvodne sa používali na vysúšanie oblastí a prečerpávanie vody, niektoré aj na mletie múky apod. Celá oblasť sa stala svetovým kultúrnym dedičstvom UNESCO. Na začiatku oblasti ma zaujala malá prečerpávacia stanica, ktorá teraz na elektrinu poháňa obrovský nekonečný vodný závit, ktorým vyčerpávajú vodu z oblasti mlynov a vyťahujú ju o pár metrov vyššie do príslušného kanálu, ktorý potom ústi do mora (alebo ktorý potom opäť niekde prečerpajú ešte vyššie).
No a samozrejme som si nemohol nechať ujsť Rotterdam - cca 600-tisícové mesto, niektorými považované za druhé hlavné mesto Holandska, bolo počas vojny úplne rozbombardované. Takže z pôvodnej architektúry tu možno nájsť len máločo. Zato je to mesto veľmi zvláštnej a modernej architektúry (niekedy až futuristickej). Navyše Rotterdam je mesto určené pre cyklistov. Všade je tu vyčlenený chodník mimo hlavnej cesty pre cyklistov. V Rotterdame ma zaujala šikmá budova telekomunikačnej spoločnosti podoprená zdanlivo iba stĺpom. Cez krásny most Erasmus, ktorý je symbolom mesta som sa dostal na druhú stranu rieky a potom som si pozrel zvláštne domy z 80-tych rokov, ktoré boli postavené akoby naruby a zošikma. Fakt zaujímavé, ale nie veľmi pekné. Pre niekoho to môže byť exkluzívne bývanie.
Na opačnej strane centra pod vysokou vyhliadkovou vežou som si oddýchol v krásnom parku plnom jazierok, lúk na hranie a príjemných posedení v tôni stromov.
Rotterdam je vcelku pekné mesto, ktoré sa mi páčilo a stálo za návštevu. Až do tohto mesta pôjdete, nezabudnite si zbaliť aj bicykle.
VIDEÁ
Dražba kvetov v Aalsmeer:
http://www.youtube.com/watch?v=yARHExHlHAo
http://www.youtube.com/watch?v=48Xpkshmti4