Som typická Váha, niekedy potrebujem byť stredobodom pozornosti, inokedy vyhľadávam samotu. Milujem jedinečnosť, aj preto som študovala literatúru a filozofiu. Zbožňujem medzivojnovú literatúru, expresionizmus a neviem sa nasýtiť Smrekovho vitalizmu. Viac cestujem prstom po mape, ako reálne, o to viac sa zaujímam o zážitky ostatných. Nemám vysnívané miesto - pre mňa je úžasné každé, kde cítim vnútorný pokoj a harmóniu. Neodmysliteľne ku mne patrí kniha, káva, kvalitné červené víno a samozrejme moji najbližší.
Témy
Najčítanejšie
- 19.08.2010
- Prečo sú nízkonákladové lety nízkonákladové?
- 16014 prečítaní
- 16.08.2010
- Malebné Živogošče
- 9108 prečítaní
- 31.08.2011
- Nuansy leta v chorvátskom Gradaci
- 8690 prečítaní
- 30.09.2010
- Chorvátska "MHD" alebo Smiech cez slzy
- 7982 prečítaní
- 10.07.2012
- Poplatok za príručnú batožinu WizzAir – väčší komfort či obyčajné zdieranie?
- 6478 prečítaní
Easy Jet pracuje na testovaní umelého sopečného mračna
Letecká spoločnosť EasyJet spolu so svojimi partnermi – spoločnosťami Airbus a a Nicarnica Aviation dokončila záverečnú fázu testovania technológie na detekciu sopečného popola.
Technológia sa nazýva AVOID a celé testovanie prebiehalo vďaka unikátnemu experimentu, ktorého súčasťou bolo vytvorenie umelého mračna popola.
Pokus prebiehal nasledovne:
1) Tím vytvoril umelý oblak popola nad Biskajským zálivom, kde lietadlo Airbus A400M rozprášilo tonu sopečného popola.
2) Malým lietadlom Diamond DA42, ktoré preletelo oblakom popola zmerali koncentráciu popola.
3) Airbus A340-300 letel smerom k mračnu popola. Mal na sebe primontovaný senzor AVOID, ktorý popol úspešne rozpoznal už zo vzdialenosti 60 km a presne zmeral jeho koncentráciu.
4) easyJet plánuje pokračovať vo vývoji s cieľom namontovať samostatné jednotky na niektoré svoje lietadlá do konca roka 2014. Letecký prepravca by mal teda priniesť riešenie, ktoré by bolo použiteľné v situáciách podobných roku 2010, kedy kvôli výbuchu sopky prišlo k masívnemu uzatváraniu vzdušného priestoru.
Testovací stroj Airbus A400 rozprášil vo výške medzi 9000 – 11000 stopami tonu popola z islandskej sopky, ktorá vybuchla v roku 2010. Popol použitý počas experimentu pochádzal priamo z erupcie Eyjafjallajӧkull, bol zhromaždený a vysušený v inštitúte IES v Reykjaviku. easyJet ho následne dopravil do Toulouse. Vytvorili sa úplne rovnaké podmienky, ako vtedy. Druhý Airbus A340-300 mal namontovanú technológiu AVOID a letel smerom k mračnu popola, pričom prístroj už si 60 km vopred toto mračno „odhalil“ a zmeral. Počas experimentu bolo použité ešte jedno lietadlo menšej veľkosti Diamond DA42 z Univerzity v Dusseldorfe, ktoré do mračna vletelo a zmeralo hodnoty popola, aby sa mohli porovnať s tými, ktoré odmeral na diaľku AVOID.
Mračno popola malo hĺbku medzi 600 a 800 stopami a v priemeru mealo asi 2,8 km. Spočiatku bolo viditeľné aj voľne okom, neskôr sa popol rozptýlil a stal sa ťažko identifikovateľným.
Tím špecialistov sa teda snaží vyvinúť technológiu, ktorá by zabránila katastrofálnym následkom pre leteckú dopravu, akými svedkami sme boli medzi 15. – 21. aprílom 2010, kedy kvôli výbuchu islandskej sopky Eyjafjallajӧkull bolo prevádzkovaných o 80% menej letov, ako bežne a zrušených bolo viac ako 100 000 letov. Hrubé straty leteckého priemyslu boli celosvetovo odhadnuté na 2,6 miliardy dolárov.
Odborník z islandskej inštitúcie Institute of Earth Sciences (IES) tvrdí, že riziko erupcie ďalšej islandskej sopky je veľmi vysoké. Ak vietor vanie od severozápadu, popol sa nesie smerom k Európe. A následne to spôsobí to, čoho svedkami sme boli v roku 2010.
Systém AVOID vytvoril Dr. Fred Prata z Nicarna Aviation. Systém by sme mohli prirovnať k meteorologickému radaru na popol. Využíva infračervenú technológiu primontovanú na lietadlo, ktorá jeho pilotom a centru riadenia prevádzky poskytuje snímky. Na základe nich piloti vidia mračno popola až 100 km vzdialené a vo výške medzi 5 000 – 50 000 stopami, vďaka čomu budú môcť ľahko upraviť trasu letu, aby sa akémukoľvek mraku vyhli.
Na zemi je zase informácia z lietadla zachytená technológiou AVOID použitá k vytvoreniu presného obrazu mračna sopečného popola z dát v reálnom čase. Na základe toho by mohli byť otvorené rozsiahle časti vzdušného priestoru, ktoré by inak museli byť v dôsledku sopečnej erupcie uzatvorené. Tým by boli minimalizované akékoľvek zbytočné odstávky prevádzky.
ZDROJ: Tlačová správa easyJet z 13.11.2013
Článok je osobným názorom autora blogu (blogera). Spoločnosť CK Malko Polo, s.r.o ako prevádzkovateľ stránky blog.letenky.sk neberie právnu zodpovednosť za správnosť a úplnosť informácií.