Som typická Váha, niekedy potrebujem byť stredobodom pozornosti, inokedy vyhľadávam samotu. Milujem jedinečnosť, aj preto som študovala literatúru a filozofiu. Zbožňujem medzivojnovú literatúru, expresionizmus a neviem sa nasýtiť Smrekovho vitalizmu. Viac cestujem prstom po mape, ako reálne, o to viac sa zaujímam o zážitky ostatných. Nemám vysnívané miesto - pre mňa je úžasné každé, kde cítim vnútorný pokoj a harmóniu. Neodmysliteľne ku mne patrí kniha, káva, kvalitné červené víno a samozrejme moji najbližší.
Témy
Najčítanejšie
- 19.08.2010
- Prečo sú nízkonákladové lety nízkonákladové?
- 16017 prečítaní
- 16.08.2010
- Malebné Živogošče
- 9110 prečítaní
- 31.08.2011
- Nuansy leta v chorvátskom Gradaci
- 8690 prečítaní
- 30.09.2010
- Chorvátska "MHD" alebo Smiech cez slzy
- 7982 prečítaní
- 10.07.2012
- Poplatok za príručnú batožinu WizzAir – väčší komfort či obyčajné zdieranie?
- 6479 prečítaní
„Zelené“ lietadlá budúcnosti
Letecká doprava neustále napreduje. Technici a inžinieri pracujú intenzívne na strojoch, ktoré by boli rýchle, spoľahlivé, bezpečné a čo je najmä dôležité, aj šetrnejšie k nášmu životnému prostrediu.
Národný ústav pre letectvo a kozmonautiku NASA už v minulom roku oslovil návrhárov leteckých spoločností s tým, že od nich očakáva ich predstavu lietadiel budúcnosti. Medzi návrhmi sa objavili aj prototypy strojov od Lockheed Martin a Boeingu.
Lockheed Martin prišli s modelom Box Wing, pri ktorom sa zamerali najmä na zníženie nákladov na palivo. Snažili sa znížiť hmotnosť lietadla a použiť materiály, ktoré používajú aj pri výrobe bojových lietadiel typu F-22 a F-35. Takýto stroj by mal mať o 17% nižšiu spotrebu paliva a teda aj dlhší čas doletu. Navyše mu chcú upraviť lopatky, ktoré by mali byť skoro o polovicu dlhšie, čím sa spotreba paliva zníži o ďalších 22%, celkovo teda o skoro polovicu. Lietadlo by malo mať aj lepšie letové vlastnosti, ktorými by sa mala znížiť aj hlučnosť o 35%.
Čo sa týka nadzvukových lietadiel, tak v roku 2003 letel poslednýkrát stroj typu Concorde. Lietať nadzvukovou rýchlosťou v civilných lietadlách závisí od schopnosti znížiť hladinu zvukových bariér a práve NASA sa zaoberá výskumom stlmenia výbuchov zvuku pomocou testov v aerodynamickom tuneli. V takomto tuneli sa robia letové skúšky a testujú nové technológie.
S nástupcom lietadiel typu Concorde prišiel v roku 2000 práve Lockeheed Martin, ktorý predstavil stroj s pracovným názvom Supersonic Green Machine. Tento by mal letieť rýchlosťou až 1,6 Machu (ide o 1,5 násobok rýchlosti zvuku) Green Machine, ako už z názvu vyplýva, by mal byť oveľa ekologickejš, ako je predchodcovia, emisie by mali klesnúť o 75%, takisto by sa mal výrazne znížiť hluk pri prelete takéhoto lietadla. Prvýkrát by mal byť stroj Supersonic Green Machine predstavený verejnosti v roku 2030.
Americký Boeing zas plánuje zostrojiť lietadlo, ktoré bude poháňané hybridným pohonom s názvom Sugar Volt. Pri vzlete by ho mal poháňať klasický motor, no následne by mali už stačiť len batérie. Takto sa zníži spotreba paliva, a teda aj spotreba ropy. Nový stroj by mal byť aj „úspornejší“ čo sa týka priestoru, presnejšie povedané mal by mať skladacie krídla, keďže tieto sa z dôvodu úspory paliva zväčšia oproti klasickým a aby lietadlá nezaberali v hangároch príliš miesta, vymysleli to konštruktéri takto. Prvý verejný let je naplánovaný na rok 2035.
Tak uvidíme, čím budeme nakoniec o takých dvadsať rokov lietať:)
Článok je osobným názorom autora blogu (blogera). Spoločnosť CK Malko Polo, s.r.o ako prevádzkovateľ stránky blog.letenky.sk neberie právnu zodpovednosť za správnosť a úplnosť informácií.