Som typická Váha, niekedy potrebujem byť stredobodom pozornosti, inokedy vyhľadávam samotu. Milujem jedinečnosť, aj preto som študovala literatúru a filozofiu. Zbožňujem medzivojnovú literatúru, expresionizmus a neviem sa nasýtiť Smrekovho vitalizmu. Viac cestujem prstom po mape, ako reálne, o to viac sa zaujímam o zážitky ostatných. Nemám vysnívané miesto - pre mňa je úžasné každé, kde cítim vnútorný pokoj a harmóniu. Neodmysliteľne ku mne patrí kniha, káva, kvalitné červené víno a samozrejme moji najbližší.
Témy
Najčítanejšie
- 19.08.2010
- Prečo sú nízkonákladové lety nízkonákladové?
- 16016 prečítaní
- 16.08.2010
- Malebné Živogošče
- 9110 prečítaní
- 31.08.2011
- Nuansy leta v chorvátskom Gradaci
- 8690 prečítaní
- 30.09.2010
- Chorvátska "MHD" alebo Smiech cez slzy
- 7982 prečítaní
- 10.07.2012
- Poplatok za príručnú batožinu WizzAir – väčší komfort či obyčajné zdieranie?
- 6478 prečítaní
Rusko má novú „neviditeľnú“ stíhačku
Keďže som človek, ktorý sa v problematike letectva až tak nevyzná, celkom ma zaujal nedávny článok, ktorý sa objavil v médiách - o neviditeľnom vojenskom lietadle. Ako to už býva, nový stroj žne chválu aj hanu. Nedostatky na ňom hľadá najmä konkurencia. V tomto prípade americkí analytici.
Ide o ruské lietadlo vojenského typu piatej generácie s názvom Suchoj T–50 s prezývkou PAK – FA. Prvý let toho stroja sa uskutočnil ešte koncom januára a naposledy sa objavila správa, že stroj absolvoval už aj druhý skúšobný let, konkrétne na začiatku marca.
Chýry o novom stroji sa šíria už riadne dlho a hovorí sa o ňom ako o zázraku, dokonca sa objavilo jeho prirovnanie k mýtickým postavám – vraj o ňom všetci počuli, ale nikto ho nikdy nevidel.
Celý proces plánovania a projektovania však bol behom na dlhú trať, trval okolo 30 rokov. Prvý let, ktorý sa uskutočnil 29. januára 2011 v Komsomolsku na Amure trval cca 45 minút a vraj prebehol bez komplikácií, aspoň tak o tomto lete verejnosť informovala hovorkyňa spoločnosti Suchoj Oľga Kajukovová.
Druhý let trval asi 57 minút a stroj bol riadený pilotom Sergejom Bogdanom. Aj ten vraj dopadol veľmi dobre, všetko fungovalo ako malo. V tomto roku by mali byť do programu letových skúšok zapojené tri prototypy. Neustále sa vylepšujú detaily, ako napríklad vývoj palubnej elektroniky.
Nové stroje majú byť súčasťou ruského a indického letectva, pôjde teda o stíhačky, ktoré by nemali zachytiť radary a mali by byť veľmi elektronicky vyspelé. Tento stroj je „odpoveďou“ na americký stroj F–22. Američania však ako správni konkurenti už tiež svoju neviditeľnú stíhačku vylepšili a výsledkom je F–35. Prekvapiť však môžu aj Číňania, ich prototyp „neviditeľnej“ stíhačky J–20 vraj absolvoval prvý let vo februári.
Akoby to ale bolo, keby najmä konkurencia, ale nielen tá, nenašla na ruskom prototype nejaké tie chybičky. Analytikom sa napríklad nezdá ani dátum samotnej dodávky týchto strojov ruskej armáde. Mal by ním byť rok 2015. Americkí analytici vidia nedostatky vo výkone motorov, v ich kvalite, v nedokončenosti detailov trupu – vraj ešte stále je tento stroj možné vidieť na radare, tiež kritizujú veľké množstvo kovov, ktoré sú použité pri výrobe tohto stroja. Ak má byť lietadlo neviditeľné, tak by malo predovšetkým používať kompozitné materiály. Analytikom sa nepáči ani výzbroj, zdá sa im, že pôjde o rakety kratšieho doletu, čo bude určite nevýhodou pri vzdušných súbojoch.
No a ako svoj nový stroj opisujú Rusi?
PAK FA – je skratka, ktorá znamená Perspektívny letecký komplex frontového letectva. Ako som už spomínala ide o lietadlo piatej generácie, teda spája vlastnosti svojich predchodcov a malo by mať vychytané všetky ich nedostatky. Lietadlo váži cca 30 ton a je vyrobené na báze technológie Stealth. Rýchlosť, ktorou by malo toto lietadlo brázdiť vzdušný priestor rýchlosťou 2,2 Mach a motory, ktoré má by mu mali umožniť vznášať sa na mieste. Vzlietnuť môže až do výšky 19-tisíc metrov, obsah nádrže by mu mal vydržať 3,5 hodiny. Ale nakoľko môže tankovať aj priamo vo vzduchu, tak jeho „operačná“ doba sa môže niekoľkonásobne predĺžiť. Jeho pristávacie schopnosti sú obdivuhodné – dokáže pristáť na 400 metrové dráhe.
Čo sa týka elektronickej výzbroje, tak palubný radar môže sledovať až 32 cieľov a súčasne zasiahnuť 8 cieľov. Nepriateľov zlikviduje prostredníctvom kanónu kalibru 30 mm. Toto lietadlo prepraví až 7,5 tony výzbroje, čo je skutočne veľa.
Tak uvidíme ako nakoniec celý projekt dopadne, či sa hlavne dodrží termín dodávky – rok 2015 a či budú pravdivejší prognózy odporcov alebo priaznivcov tohto stroja.
Článok je osobným názorom autora blogu (blogera). Spoločnosť CK Malko Polo, s.r.o ako prevádzkovateľ stránky blog.letenky.sk neberie právnu zodpovednosť za správnosť a úplnosť informácií.