Som typická Váha, niekedy potrebujem byť stredobodom pozornosti, inokedy vyhľadávam samotu. Milujem jedinečnosť, aj preto som študovala literatúru a filozofiu. Zbožňujem medzivojnovú literatúru, expresionizmus a neviem sa nasýtiť Smrekovho vitalizmu. Viac cestujem prstom po mape, ako reálne, o to viac sa zaujímam o zážitky ostatných. Nemám vysnívané miesto - pre mňa je úžasné každé, kde cítim vnútorný pokoj a harmóniu. Neodmysliteľne ku mne patrí kniha, káva, kvalitné červené víno a samozrejme moji najbližší.
Témy
Najčítanejšie
- 19.08.2010
- Prečo sú nízkonákladové lety nízkonákladové?
- 16017 prečítaní
- 16.08.2010
- Malebné Živogošče
- 9110 prečítaní
- 31.08.2011
- Nuansy leta v chorvátskom Gradaci
- 8690 prečítaní
- 30.09.2010
- Chorvátska "MHD" alebo Smiech cez slzy
- 7982 prečítaní
- 10.07.2012
- Poplatok za príručnú batožinu WizzAir – väčší komfort či obyčajné zdieranie?
- 6478 prečítaní
Meškajúce lety spôsobujú problémy slovenským dovolenkárom
Príchod do dovolenkovej destinácie, prípadne návrat z dovolenky vie dovolenkujúcim neraz znepríjemniť meškajúci let. Počas tejto letnej sezóny mešká viac ako štvrtina letov, čo je dosť vysoké číslo.
Väčšina z nás si vyberá leteckú dopravu na dovolenku z dôvodu výraznej úspory času a pohodlnej prepravy do cieľovej destinácie. Nie vždy však tento spôsob dopravy znamená skrátenie času cestovania a, povedzme si úprimne, ani príjemné cestovanie.
V médiách sa nedávno objavili správy až o štvrtine meškajúcich charterových letov českej spoločnosti Travel Service. Až 11 % letov malo z Bratislavy meškanie viac ako hodinu. Od začiatku mája do 7. júla bolo v riadnom naplánovanom čase odbavených 74 % letov.
Dôvody meškania letov sa rôznia, od neskorého návratu lietadla z predchádzajúcej destinácie, cez zlé počasie, štrajky, preťaženie vzdušného priestoru až po rôzne prevádzkové problémy a technické problémy lietadiel.
Dovolenkári sú z takýchto situácií nervózni a podráždení, avšak treba si uvedomiť, že cestovné kancelárie majú vo svojich obchodných podmienkach uvedené, že prvý a posledný deň sú vyhradené k preprave, to znamená, že pokiaľ máte odlet naplánovaný napr. na desiatu hodinu ráno a okolo obeda by ste mali byť v cieľovej destinácii, ale z dôvodu meškania poletíte až o siedmej večer, tak je to v súlade so zmluvou. Na vrátenie peňazí máte nárok len v tom prípade, že meškanie letu a prílet do cieľa by sa uskutočnil až nasledujúci deň. Napr. CK SATUR má vo svojich podmienkach, že ak sa čakanie a preprava predĺži až do ďalšieho dňa, klientom sa vracia alikvotná časť alebo im budú na dovolenke poskytnuté doplnkové služby, závisí to však od dohody CK s prepravcom. Ak by ste sa chceli poistiť pre prípad meškania letu, tak toto možné nie je, cestovné kancelárie totiž poisťujú len zájazd ako celok.
Spomínaná letecká spoločnosť poskytujúca charterové lety tvrdí, že v prípade oneskorenia letu vždy informuje zmluvné cestovné kancelárie a handlingového partnera letiska a o svojich cestujúcich sa vždy postará. Dodržiava pri tom nariadenia EÚ z roku 2004. Pokiaľ let mešká viac ako dve hodiny cestujúci majú nárok a na studené či teplé občerstvenie, prípadne nápoje. Ak let mešká viac ako štyri hodiny vedia im poskytnúť ubytovanie v hoteli. Za prvoradú považujú bezpečnosť cestujúcich a posádky lietadiel.
Letiská nenesú zodpovednosť, letisko ako také nevie situáciu ovplyvniť, to akú leteckú spoločnosť na charterovú dopravu pre svoje pobytové zájazdy si CK vyberú je len ich záležitosť.
A ako to je s informovaním cestujúcich o meškaní letov? Zodpovednosť za informovanosť nesie takisto letecký prepravca. Handlingový agent leteckej spoločnosti je oprávnený poskytovať cestujúcim informácie o omeškaní letu, ale za aktuálnosť a presnosť nenesie ako taký zodpovednosť. S informovanosťou to však vždy nie je také ružové, ako to leteckí prepravcovia prezentujú. Svedčia o tom aj viaceré skúsenosti našich dovolenkárov. Tí sa často o meškaní letu dozvedia až po absolvovaní kontroly, kedy sú už v tzv. check-in zóne a cestovné kancelárie nevedia tiež vždy odpovedať na otázky dôvodov meškania, prípadne o novom čase odletu. Viceprezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Vladimír Macko hovorí o komunikačnom skrate medzi leteckou spoločnosťou a letiskom. No a neinformovanosť len zvyšuje nervozitu, obavy a podráždenosť cestujúcich. Napríklad pri sedemhodinovom meškaní letu spoločnosti Travel Service z Bratislavy do Španielska na začiatku júna sa sťažoval jeden cestujúci, že im nikto nič nepovedal, celé hodiny presedeli na letisku a na informačnej tabuli neustále svietil riadny časový odlet. Až po dlhom čakaní dostali občerstvenie a dozvedeli sa, že lietadlo mešká kvôli štrajku v Egypte.
Cestujúci, ktorí mali odlietať z Grécka domov „prežili“ meškanie letu v oveľa príjemnejších podmienkach. Delegáti CK ich informovali, že let má niekoľkohodinové meškanie a keďže mali pôvodne odlietať večer, tak im povedali, aby si šli pospť a o štvrtej ráno ich telefonicky informovali, že sa budú presúvať na letisko.
Pokiaľ je príčinou meškania technický problém, tak z dôvodu bezpečnosti letecké spoločnosti musia na let použiť iné lietadlo, ktoré často musí priletieť z inej krajiny, a v takomto prípade sa to skutočne nedá zabrániť niekoľkohodinovému meškaniu.
Letná dovolenková sezóna je v plnom prúde a zatiaľ boli hlásené tieto dlhšie meškania letov:
Bratislava – Španielsko, 7 hodín
Bratislava – Antalya, 13 hodín
Antalya – Bratislava, 8 hodín
Bratislava – Tunisko, vyše 6 hodín
Na čo máte nárok počas meškania letu? Pokiaľ váš let mešká menej ako 4 hodiny, tak máte nárok na občerstvenie a nápoje. Ak bude let meškať viac ako 4 hodiny, v tom prípade máte nárok na bezplatný telefonát, pokiaľ ide o meškanie v noci, máte nárok aj na hotel.
Hoci meškania letov netešia ani cestovné kancelárie, situácia sa túto sezónu zrejme nezlepší. Partnermi CK, ktorí zabezpečujú charterové lety Bratislavy sú spoločnosti ako Travel Service, Bulgarian Air Charter, Central Charter Airlines Slovakia, Denim Air, Air Arabia Egypt, Nesma Airlines, Nouvelari, TunisAir, Onur Air, Sky Airlines a iné.
A čo dodať na záver? Hoci meškanie letu nie je nič príjemné a isto nikomu nepridá na dobrej nálade, jediné čo možno v takejto situácii je čakať. Letecká spoločnosť je povinná sa o vás postarať, na letisku by vám malo byť po dohode s leteckým prepravcom zabezpečené občerstvenie, príp. aj ubytovanie, spôsobené náklady v takomto prípade hradí prepravca. Ak sa teda v blízkej budúcnosti chystáte na dovolenku, obrňte sa trpezlivosťou.
Pokiaľ máte aj vy nejaké skúsenosti so zmeškanými letmi, podeľte sa o ne spolu s ostatnými.
Článok je osobným názorom autora blogu (blogera). Spoločnosť CK Malko Polo, s.r.o ako prevádzkovateľ stránky blog.letenky.sk neberie právnu zodpovednosť za správnosť a úplnosť informácií.