Cestovanie za nepoznaným nie je mojou veľkou záľubou. Skôr uprednostňujem vyskúšané a overené destinácie, takže radšej stavím na istotu. Keby som si však mala vybrať medzi preplnenými morskými plážami a dovolenkou na Slovensku, určite by vyhralo to druhé. Veď žiadne more sa nevyrovná naším horám. A keď si predstavím okolo seba ľudí, ktorých mám rada, skvelé počasie a super náladu, tak nie je čo riešiť!
Témy
Najčítanejšie
- 01.10.2010
- Pozor na podmienky zmeny a storna letenky
- 7478 prečítaní
- 22.02.2011
- Kontrola cestujúcich pri letoch do USA
- 5950 prečítaní
- 18.07.2011
- Základné informácie pred cestou do Talianska
- 4995 prečítaní
- 10.01.2011
- Základné práva pasažierov EÚ v leteckej doprave
- 4309 prečítaní
- 12.09.2011
- Príjemný víkend v Štúrove
- 3642 prečítaní
Základné práva pasažierov EÚ v leteckej doprave
Zrušenie letu, dlhé čakanie na letisku či strata batožiny nie je v leteckej doprave nič nezvyčajné. Cestujúci by mali byť chránení a mali by byť zabezpečené svoje práva. Práve v tejto súvislosti sa EÚ sústreďuje na práva pasažierov nielen v leteckej doprave.
Základné práva pasažierov v leteckej doprave sa zaoberajú týmito problémami:
- Postihnutí a ľudia so zníženou pohyblivosťou
- Neumožnenie nastúpenia do lietadla
- Zrušenie letu
- Dlhé meškanie
- Batožina
- Identita leteckej spoločnosti
- Dovolenka s kompletne zabezpečenými službami
- Transparentnosť cien
Postihnutí a ľudia so zníženou pohyblivosťou
Ľudia so zníženou pohyblivosťou sú v rámci právnych predpisov EÚ chránení pred diskrimináciou počas rezervácie a nastupovania na palubu lietadla. Majú tiež nárok na získanie pomoci na letiskách (pri odlete, prílete a pri tranzite) a na palube lietadla. V prípade,
že chcete využiť pomoc na letisku či v lietadle je vhodné obrátiť sa ešte pred odletom na prepravcu alebo agentúru, cez ktorú ste letenku kupovali.
Neumožnenie nastúpenia do lietadla
Ak sa cestujúcemu neumožní nastúpiť do lietadla, letecké spoločnosti sú povinné nájsť cestujúcich, ktorí sa dobrovoľne vzdajú svojej rezervácie výmenou za určité benefity. Letecká spoločnosť týmto cestujúcim tiež umožní vybrať si medzi vrátením ceny letenky v plnej výške a presmerovaním. V závislosti od dĺžky letu a meškania pred presmerovaním môžete mať nárok na náhradu vo výške od 125 do 600 EUR. Ak si poškodení cestujúci zvolia presmerovanie, letecká spoločnosť im musí v prípade potreby poskytnúť pomoc, napríklad stravu, prístup k telefónu, ubytovanie v hoteli na jednu alebo prípadne viac nocí a prepravu medzi letiskom a miestom, kde sú pasažieri ubytovaní.
Zrušenie letu
V prípade zrušenia letu máte nárok na rovnakú náhradu, ako v prípade neumožnenia nastúpenia do lietadla, a to za podmienok, ak ste o zrušení letu neboli informovaní minimálne 14 dní pred odletom, ak letecká spoločnosť nepresmerovala váš let približne v čase pôvodného odletu alebo ak nemôže letecká spoločnosť dokázať, že dôvodom zrušenia letu boli výnimočné okolnosti.
Dlhé meškanie
Na poskytnutie pomoci (telefonický hovor, občerstvenie, strava, ubytovanie, preprava na miesto ubytovania) zo strany leteckej spoločnosti máte nárok, ak je meškanie:
- pri letoch do 1 500 km dve hodiny alebo dlhšie;
- pri letoch v rámci Európskej únie alebo iných letoch od 1 500 do 3 500 km tri hodiny alebo dlhšie;
- pri letoch mimo Európskej únie nad 3 500 km štyri hodiny alebo dlhšie.
Ak meškanie presiahne päť hodín a rozhodnete sa nepokračovať v ceste, máte tiež nárok na vrátenie ceny letenky a let do miesta, v ktorom ste začali cestu. Ak do svojej konečnej destinácie dorazíte s meškaním dlhším ako tri hodiny, ako cestujúci môžete mať nárok na rovnakú náhradu ako v prípade zrušenia letu, pokiaľ cestovná spoločnosť nedokáže, že meškanie letu spôsobili mimoriadne udalosti.
Batožina
Ak sa vám batožina stratí, poškodí alebo vám bude meškať jej doručenie, môžete mať nárok na jej náhradu, a to maximálne do výšky cca 1200 Eur. Letecká spoločnosť však nezodpovedá za poškodenie či stratu batožiny, ak podnikla všetky potrebné opatrenia aby k tomuto činu nedošlo alebo ak nebolo možné takéto opatrenie vykonať. V prípade, že sa vám batožina poškodí, musíte leteckej spoločnosti alebo agentúre, kde ste letenku kupovali podať sťažnosť do siedmich dní od prijatia batožiny. V prípade meškania je lehota maximálne 21 dní.
Identita leteckej spoločnosti
Ako cestujúci musíte byť vopred informovaný, ktorá letecká spoločnosť zabezpečuje váš let. Činnosť leteckých spoločností, ktoré sa nepreukážu ako bezpečné, sa v Európskej únii zakáže alebo obmedzí.
Dovolenka s kompletne zabezpečenými službami
Organizátori a predajcovia dovoleniek s kompletne zabezpečenými službami sú povinní poskytnúť presné a úplné informácie o rezervácii takýchto dovoleniek. Ich povinnosťou je dodržiavať zmluvné podmienky a chrániť pasažierov v prípade platobnej neschopnosti.
Transparentnosť cien
Podľa právnych predpisov EÚ, keď si zakúpite letenku na let s odletom z letiska v EÚ, zodpovedný pracovník by vám mal objasniť platné podmienky. Konečná cena, ktorú by ste mali zaplatiť, by mala byť vždy jasne definovaná a mala by zahŕňať príslušné letecké poplatky, ako aj dane a sadzby, doplnkové sadzby a iné poplatky, ktoré sú v čase zverejnenia nevyhnutné a predvídateľné.
Zároveň by ste mali mať v rámci konečnej ceny k dispozícii prehľad jednotlivých leteckých poplatkov, daní, letiskových poplatkov a napokon aj ďalších sadzieb, doplnkových sadzieb a iných poplatkov. Informácie o voliteľných navýšeniach ceny by vám mali byť poskytnuté jasným, transparentným a jednoznačným spôsobom v úvodnej fáze rezervácie a váš súhlas s nimi by mal vychádzať z princípu dobrovoľnosti.
Ak máte pocit, že ste nezískali nárok plynúci z právnych predpisov týkajúcich sa práv leteckých pasažierov, mali by ste neodkladne kontaktovať príslušnú leteckú spoločnosť alebo agentúru, cez ktorú ste letenku kupovali.
Článok je osobným názorom autora blogu (blogera). Spoločnosť CK Malko Polo, s.r.o ako prevádzkovateľ stránky blog.letenky.sk neberie právnu zodpovednosť za správnosť a úplnosť informácií.